خدا



من يک کافر عميقاً ديندار هستم. اين يک جور دين جديد است
آلبرت اينشتين
-----------------------------

قبل از صحبت درباره‌ي هر مفهومي ضروري است تا گفتگوكنندگان به در ك واحد و تعريف مشتركي از آن مفهوم برسند

درباره‌ي مفهوم خدا نيز البته چنين است، قبل از اينكه با اين پديده موافق باشيم يا مخالف بايد بدانيم اساساً منظور ما از خدا چيست؟ آيا مي شود برداشتهاي مختلفي از اين مفهوم داشت؟ اگر مي گوييم با خدا موافقيم، با كدام خداست كه موافقيم و اگر نه چطور؟
-----------------------------

مثل هر مفهوم ديگري، ارائه‌ تعريف واحدي از خدا كه همگان برداشت مشتركي از آن داشته باشند، احتمالاً مقدور نيست. منظور من از «خدا» هماني است كه ريچارد داوكينز، طبيعي شناس برجسته آكسفورد، در كتب مناقشه برانگيز خود «خيال باطل خدا» تعريف كرده است

خالق فراطبيعي كه شايسته پرستش و اطاعت باشد

-----------------------------

اين تعريف به نظر مختصر و مفيد مي رسد. خدا «خالق» يا «آفريننده» جهان است. او فرا طبيعي است، از جنس خود جهان نيست. شايسته پرستش و عبادت است، يعني كارهايي هست كه در راه پرستش و براي اطاعت از او بايد انجام داد و كارهايي هست كه نبايد

حال اين خدا مي تواند يكي باشد يا چند تا، الله باشد يا نيروانا يا اهورا يا زئوس و افروديت و

-----------------------------

هستند كساني كه واژه‌ي خدا را درباره‌ي مفاهيم ديگري بكار مي برند. معروف ترين آنها اينشتين بود، او مي‌گويد

"
البته آنچه درباره‌ي اعتقادات ديني من گفته اند دروغ است. دروغي که به طور سيستماتيک تکرار شده است. من به خدايي شخص وار [منظور خدا به شكلي است كه اديان ابراهيمي آنرا تصوير مي‌كنند] اعتقاد ندارم و هرگز منکر اين بي اعتقادي ام نمي‌شوم بلکه آن را آشکارا بيان مي‌کنم. اگر باوري دارم که مي‌توان آن را ديني خواند، همانا حس ستايش بي کران در برابر ساختار جهان است، تا بدانجا که علم مي‌تواند آشکار کند
"

اينشتين واژه‌ي خدا را براي توصيف عظمت و زيبايي نهفته در پس جهان هستي بكار مي برد. فكر نمي كنم كسي با اين كاربرد استعاري واژه‌ي خدا مشكلي داشته باشد
-----------------------------

مشكل با همان خداي آفريننده است به طور عام و به طور خاص با خداي اديان ابراهيمي

اين وبلاگ درباره‌ي اين خداست: خداي آفريننده‌، ماوراءِ طبيعت، خدايي كه بايد اورا پرستيد و اطاعت كرد

اين وبلاگ در اين باره است كه چرا اعتقاد به چنين خدايي نابخردانه و خطرناك است

اين خدا، به عقيده‌ي من، بزرگترين شيطاني است كه نوع بشر تاكنون به فريبش گرفتار آمده
-----------------------------

پ.ن.: خوشبختانه ترجمه‌ي فارسي نسبتاً خوبي از كتاب داوكينز روي اين سايت قرار گرفته است، نقل قول از اينشتين از روي همين ترجمه بود. به زودي كل اين ترجمه را براي دانلود روي وبلاگ مي گذارم

0 نظرات:

نظر خود را درکادر زیر بیان نمائید